Verdi Rigoletto Quartet ”Un di se ben rammentomi.. Bella figlia dell’amore”
Gilda: Amelie Flink, soprano
Maddalena: Frida Bergquist, mezzo-soprano
Il Duca: Viktor Johansson, tenor
Rigoletto: Mikael Horned, baritone
► Professor Lena Hellström-Färnlöf har varit min lärare i över fyra år nu. Hon är en otroligt bra mentor och sångpedagog och har fått mig att utvecklas mer än jag vågat hoppas på. Hon inspirerar alla sina elever och brinner för sitt jobb varenda minut.
När jag började sjunga för Lena Hellström-Färnlöf hade jag ett brinnande intresse för opera och sång, min dröm var att bli operasångare och att sjunga de stora tenorariorna. Den drömmen kändes väldigt långt bort när jag började hos Lena, längre bort än vad jag själv förstod då, men nu känns den inte alls orealistisk och drömsk längre, Lena har gjort den konkret och verklig och fått mig att förstå att det är ett uppnåeligt mål att bli operasångare. Den första tiden med Lena jobbade vi först med grundläggande sångtekniska övningar, skalor, andnings- och stödövningar, ingen repertoar. Jag trivdes väldigt bra med det eftersom jag kände att det gav bra resultat, jag kände mig mycket mer avspänd och fri och orkade sjunga mycket längre än vad jag hade orkat innan. Efter några månader började jag sjunga enkla nordiska romanser. Nu i vår ska jag sjunga Hertigen i delar ur Rigoletto i Västerås Konserthus med Västmanlands Symfoniorkester b.la La donna è mobile och kvartetten Bella figlia dell’amore och senare på våren även Pärlfiskarduetten med Västerås Sinfonietta.
Lena har otroligt mycket energi och kräver att man själv har mycket energi. Detta leder till att varje lektionstillfälle blir av väldigt hög kvalitet och man jobbar alltid på sin högsta nivå efter dagsformen, hon pushar en alltid att ta nästa steg och att våga ta ut sig maximalt varje gång. Lena jobbar också mycket med mental träning och coachning. Det har varit en stor hjälp för mig, hon har fått mig att tro på mig själv i stunder när stora utmaningar väntar och jag litar verkligen på henne när hon säger att jag klarar av någonting. De flesta håller nog med om att sångteknik är minst lika mycket psykisk kunskap som fysisk kunskap och detta är Lena väldigt bra på. Hos Lena utvecklas och utbildas man i alla delar som behövs för att klara av ett liv som operasångare, inte bara sångteknik.
Genom att resa runt i världen och hålla i masterclasses i b.la USA och Canada har hon ett ständigt bra perspektiv på vad en bra operasångare bör kunna och hur man bör låta. Hon är evigt nyfiken och vill hela tiden lära sig nya saker som kan hjälpa henne att bli en bättre pedagog och utbildar sig konstant inom ämnen som hjälper sångare t.ex. mental coachning och voice massage.
För oss som är studenter vid Mälardalens Högskola är Lena inte bara en väldigt bra sångpedagog och mentor utan hon jobbar också hårt för vår skola och utbildning och för att vi ska få komma ut och sjunga på olika ställen och i olika konstellationer. Vi har t.ex. ett tätt samarbeten med Konserthuset i Västerås vilket gör att vi får komma dit och ha konserter flera konserter om året. Vi samarbetar även med Västerås Domkyrka där jag har sjungit Mozarts “Requiem” och “c-mollmässa” och varit evangelist i Bob Chillcotts “St John Passion”. I våras fick vi åka på turné i Västmanland med en barnoperaföreställning tack vare att samarbete med Västmanlandsmusiken. Vi har även ett samarbete med Västerås Sinfonietta och har förmånen att ha konserter med dem varje vår.
Lena är alltid full av positiv energi och säger alltid att det viktigaste sångtekniska knepet är sångglädje och jag kan bara hålla med!