Studenterna om läsåret 17/18 på Kammaroperautbildningen

Vi rekommenderar Kammaroperautbildningen för dig som kommit en bra bit på vägen med din sång och som är redo att studera vidare på avancerad nivå vid högskola. Vi studenter har alla sedan tidigare en kandidatexamen i sång och jobbar nu på finslipning av sångteknik, artistisk identitet och musicerande.

På kammaroperautbildningen har vi som studenter stort inflytande på vad vi känner att vi behöver inom våra framtida karriärer.

Utbildningen utvecklas och leds av Professor Lena Hellström-Färnlöf som är Konstnärlig chef för Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola. Lena sprudlar alltid av energi och kräver mycket av dig som student – något som vi studenter ser mycket positivt på! Hon har många år i branschen; först som student på både musikhögskola och operahögskola, sen som frilansande sångerska under 25 år nationellt och internationellt, därefter har hon undervisat i sång många år på högskola, och är även internationellt efterfrågad som gästlärare.

Hon är navet i utbildningen och finns alltid med på rep och konserter/föreställningar och hjälper att lotsa oss rätt. Samtliga lärare är handplockade bland de bästa inom Sverige på sina respektive fält.

Sånglektioner

Vi har den fantastiska förmånen att studera för en av landets ledande sångpedagoger professor Lena Hellström-Färnlöf. Vi har 45 min. lektioner varje vecka och även 30 min. varannan vecka. Lena finns alltid till hands för sina studenter: hon är med på alla repetitioner och man får allt ifrån pepping till extra coahing.

Läs mer om vad vi studenter tycker om Lenas undervisning

Instudering

Varje vecka jobbar vi med två av Sveriges mest erkända pianister: Bengt-Åke Lundin och Magnus Svensson, kända för sitt arbete med sångare. Varje vecka har vi studenter 2 gånger 45 min enskild instudering, sen har vi också utöver det 45 min. ensembletid/kammarmusik varje vecka. På lektionerna jobbar vi på repertoaren inom opera, romanser, sakralt och kammarmusik. Under ensembletiden har vi jobbat på repertoar som: Idomeneo-kvartetten, Rosenöverlämningen, Finaltrion ur Rosenkavaljeren, Klockduetten m.m.

Läs mer om Bengt-Åke här

Läs mer om Magnus här

Gemensam sånglektion

Varje vecka har vi 2 h gemensam sånglektion då Professor Lena Hellström-Färnlöf undervisar i masterclass-form tillsammans med professionell pianist. Vi sjunger och blir undervisade inför de andra studenterna men det finns även utrymmeför att vi pratar om olika saker som utgör en helhet hos en artist. Då kan vi prata omandning, sömn, mat, gott humör, grundkondition, attityd, konsertpraxis, auditionrepertoar, hur man arbetar med dirigent m.m.

Gästlärare

Vi har haft gästbesök av både nationellt och internationellt viktiga nyckelpersoner ibranschen som delat med sig av sin kunskap. När vi har gästlärare på besök brukar vi ta tillfället i akt genom att öppna upp med enfingerad audition. Vi får feedback efteråt som blir till värdefull auditionträning.

Några gästlärare under läsåret 2017/2018:

– Birgitta Svendén, hovsångerska, tidigare rektor för Operahögskolan i Stockholm, VD och konstnärlig chef för Kungliga Operan i Stockholm

– Olivier Godin, pianist, vocal coach och professor vid McGill University, Montréal, Kanada

– Liz Upchurch, pianist, vocal coach och ledare för Canadian Opera Company Ensemble Studio

– Nils Spangenberg, Vadstena-Akademiens konstnärlige ledare och VD

– Alexander Niclasson, konstnärlig ledare Opera på Skäret

Kammarmusik

Vi har ett tätt samarbete med instrumentalisterna på skolan och det finns möjligheter att kammarmusicera tillsammans med dem.

Ex. på repertoar och konstellationer som vi framfört är stycken av Loeffler för sång, viola och piano och Leonore’s aria ur Fidelio tillsammans med 4 horn och piano.

Konserter

Det ges många möjligheter att framföra musik i olika konstellationer och på olika arenor. Vi får vana i att följa dirigent, sjunga med orkester och att sjunga i olika akustiker. Vi sjunger musik från olika tidsepoker i många instrumentkonstellationer och olika språkgrupper inom den västerländska sångkonsten: opera, sakralt, romanser och kammarmusik. Förmånen att sjunga med orkester i stora rum ger oss studenter möjligheten att utveckla den projicering av klangen som krävs av en operasångare.

Musik- och Operahögskolan producerar varje läsår ca 50 föreställningar och konserter.

Här följer ett axplock av konserterna läsåret 2017/2018:

– Försommarkonserter, som solister med Västerås Sinfonietta och masterstudenter i dirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Sedan 2014 har vi ett samarbete med Västerås Sinfonietta och masterprogrammet i dirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Konserterna går på turné i olika stadsdelar av Västerås. I vår har vi nöjet att vara solister i partier från Rosenkavaljeren, Idomeneo och Läderlappen.

– Galakonsert med symfoniorkester på stora scenen i Västerås konserthus, sedan 2013 har vi ett samarbete med Västmanlands Symfoniorkester då vi varje vår harhaft en galakonsert med operapärlor. I år har vi nöjet att återigen välkomna Professor Olivier Godin från Kanada som kommer dirigera konserten. Vi studenter kommer denna gången vara solister i delar av La Bohème, Werther, Eugene Onegin och Lohengrin. Under tidigare år har vi framfört delar ur bl.a. Rigoletto, Die Fledermaus, Carmen, Die lustige Witwe, Les contes d’Hoffmann, La Traviata, Orfeo ed Euridice, L’elisir d’amore, Manon, Spader Dam och La forza del destino.

Solister i sakral repertoar i Västerås Domkyrka

Under hösten har vi varit solister i Mozarts Requiem och Brittens The Company of Heaven och till hösten kommer vi vara solister i C.P.E. Bachs Lukas-passion. Då får vi jobba med professionella orkestrar som spelar på tidstrogna instrument – vilket leder till en utvecklad stilkänsla hos oss studenter. Vi är glada över detta samarbete mellan oss och musiken i Västerås Domkyrka som ger oss värdefulla erfarenheter inför den stora arbetsmarknaden inom den sakrala repertoaren.

Rikssalskonserter på anrika Västerås slott:

Varje läsår ges det ca 6 tillfällen att sjunga på konsert i vackra Rikssalen på Västerås slott. Några av Sveriges ledande pianister; Bengt-Åke Lundin, Magnus Svensson, Asuka Nakamura, Peter Friis Johansson och Staffan Sandström turas om som tillgängliga pianister.

Tonsättarporträtt av jubilaren Healey Willan i Västerås domkyrka

Vi sjöng musik av Healey Willan och hans inspirationskällor Wagner och Brahms. Vi jobbade på repertoaren med gästprofessor Olivier Godin som även ackompanjerade vid konserten.

Romanskonsert

Varje termin har vi en romanskonsert tillsammans med sång- och piano-studenterna från kammarmusikprogrammet. Språkområdena växlar varje termin mellan tyska Lieder, franska Mélodies, engelska och amerikanska Art Songs och skandinaviska romanser.

Beställning av nyskriven opera: Riddartornet av Carl Unander-Scharin

I sommar kommer vi ha den fantastiska ynnesten att uruppföra operan Riddartornet med musik av Carl Unander-Scharin. Operan är beställt av högskolan och kommer ha sin premiär på Västmanlandsteatern och även göra ett gästspel hos Vadstena-Akademien. Carl var gästlärare hos oss och blev imponerad av den höga nivån hos studenterna och erbjöd sig skriva en opera fös oss. Vi fyra studenter i opera-klassen kommer göra de ledande rollerna, sångstudenter från Kammarmusikprogrammet kommer göra mindre roller och i orkesterdiket finner vi instrumentalister från Kammarmusikprogrammet.

Regi Nils SpangenberMusik Carl Unander–Scharin

Libretto Magnus Florin

Scenograf Johan Glaumann

Dirigent Joachim Gustafsson

Konstnärlig chef  och professor Lena Hellström-Färnlöf

Läs mer: Länk till Riddartornet

Fäktning, Stage fighting, dans m.m.

Vår konstnärliga chef och sångprofessor Lena Hellström-Färnlöf ser alltid till det holistiska perspektivet kring vad en operasångare behöver i det kommande arbetslivet. Till det har hon anordnat så vi utöver vår pågående undervisning även fått lektioner i (scen)fäktning, stage fighting, dans, barockgestik, rörfonation, akustik med Johan Sundberg, auditionträning m.m.

 Västerås slott

All undervisning sker på vackra Västerås slott som med sina historiska vingslag lyser med Vasas närvaro. Det finns så gott som alltid något övningsrum ledigt och om du vill kan du till och med öva i rummet där Erik XIV satt fängslad! Rummen är akustikanpassade så att man kan välja hur man vill variera akustiken för att maximera sina övningstimmar.

Västerås stad

Västerås är en vacker stad belägen vid Mälaren.Staden har ett eget konserthus med sin egen orkester, Västerås Sinfonietta. Vi har konstmuseum Krlsg2, teatern Västmanlandsteatern och Västerås Domkyrka har 3stjärnor i Guide Michelin. Om du vill ta dig till Stockholm gör du det lätt med tågen som går ofta och tar ca 1 timme.

 Bostadsgaranti

Som student vid Mälardalens högskola har du bostadsgaranti. Vi studenter har alla förstahandskontrakt på fina centrala lägenheter.

Genrep till Kungliga Operan & Sveriges Radios Symfoniorkester

Vi har förmånen att bli inbjudna till flera av Kungliga Operans & Sveriges Radios Symfoniorkesters genrep inför föreställningar och konserter.

Konserter med Västerås Sinfonietta och i Västerås Domkyrka

Vi får fribiljetter till flera av konserterna med Västerås Sinfoniettas och i Västerås

Domkyrka.

Avgiftsfri

Denna fantastiska utbildning är avgiftsfri!

Vi instämmer alla att studera opera på Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola är bland våra livs bästa beslut. En utbildning som redan är fantastisk men som hela tiden även utvecklar sig efter våra behov och önskemål.

Amelie Flink, sopran, Rebecca Hellbom, sopran,
Frida Bergquist, mezzosopran, Viktor Johansson, tenor.

Amelie Flink.

”Lena Hellström-Färnlöf – bland de bästa sångpedagogerna i världen!

Efter gymnasiet studerade jag 2 år vid musiklinjen Kapellsberg och 1 år scenisk sång (numera ”Härnösands operastudio”) vid Härnösands folkhögskola. Efter folkhögskolestudier ville jag komma in på en högskoleutbildning.

Jag ville helst av allt komma in på Kammarmusikprogrammet vid Mälardalens högskola för att jag ville studera för Lena. Hon hade ett gott rykte och jag tyckte att hennes elever lät bra. Jag trodde inte jag skulle ha en chans – men till min stora lycka blev jag antagen!

Innan jag började för Lena kände jag att min konstnärliga utveckling låg före min sångtekniska, vilket var rätt frustrerande då en god sångteknik är essentiellt för att besitta det en konstnär behöver – en stor palett för att kunna måla med röstens alla klangfärger.

Jag har nu sjungit för Lena i snart 5 år. Min röst var i behov av en rejäl ommöblering – den behövdes inte bara byggas upp från grunden utan vi behövde först sudda ut en del dåliga muskelminnen för att sedan bygga upp instrumentet på nytt. Och det tar sin tid. Lena har en fantastisk gåva/kännedom av att inte bara lyssna efter ett vackert ljud – utan av att höra vad eleven gör med sina muskler – något som gör henne till en fantastisk sångpedagog! Att Lena inte godtar några ”quick fixes” – utan bygger från grunden – är något jag kommer vara tacksam över resten av mitt sångarliv.

Lena sprudlar av positiv energi och lägger ner mycket tid på sina elever. Hon är bra på att ge instruktioner till sina elever på olika sätt för att hitta bästa sättet för eleven att relatera till instruktionen och därmed nå det önskade resultatet.

Lena ställer höga krav på elevernas energi och att man även i övningsrummet ska vara i fullt artisteri – en värdefull läxa som ger en rejäl skörd frukt i arbetslivet!I relationen med Lena är det inte bara eleven som utvecklas utan Lena är kunskapstörstig och utvecklar sig ständigt som pedagog.

Hon har många år av erfarenhet av att själv vara sångerska, undervisar som professor i sång vid Mälardalens högskola, har privatelever som sjunger professionellt, håller masterclasses på hög internationell nivå och jobbar som rådgivare för agenturen Good Company – många olika roller som ger värdefull insyn i branschen från olika håll.

Under tiden jag studerat känner jag att jag fått göra saker som legat bra i tiden. Repertoarval som passar min röst och som gör att jag utvecklas åt rätt håll. Jag känner att jag fått en stor kännedom om min röst. Att jag vet vad som funkar och inte funkar. Hur man tar instruktionen och gör den till sin.Tekniken jag utvecklat med Lena är inte bara hälsosam och ”röstriktig” utan gör att jag kan musicera så som jag vill och vara den konstnär jag vill.  Nu går tekniken och konsten hand i hand.

Idag studerar jag den nystartade utbildningen i Kammaropera vid Mälardalens högskola.

Den närmsta tiden planerar jag att söka mig till operastudios vid internationellt etablerade operahus i Europa och till internationella sångtävlingar.” 

Amelie Flink, Kammaropera år 1.

Senast uppdaterad: 2017-04-10

Rebecca Hellbom.

”Utan att överdriva kan jag stolt säga att sångprofessor Lena Hellström-Färnlöf tillhör de bästa i världen. Lektionerna med Lena är alltid utvecklande och inspirerande, där hon ser nya möjligheter och uppmuntrar mig till att uppnå mina mål. Lena ser det unika och personliga i varje sångröst. Hon förstår min röst och på vilka sätt vi tillsammans kan utveckla den långsiktigt och på ett hälsosamt sätt. Jag har snart varit hennes student i 4 år, och den sångtekniska grund som vi har lagt och byggt vidare på gör att jag känner mig väldigt bekväm med min röst och vem jag är som sångerska.

När jag började ta lektioner för Lena hade jag en mindre sopranröst, ungefär som en blockflöjt, och sjöng hög och lätt sopranrepertoar. Idag går min röst mer och mer emot det dramatiska facket, där jag känner mig hemma. Lenas förståelse för min dramatiska röst och vilken repertoar som passar mig har alltid varit mitt i prick. Detta har gjort att min utveckling som sångerska har gått hand i hand med att min röst har vuxit sig större. Det känns oerhört tryggt för mig.

Att Lena har hela världen som sin arbetsplats gör att hon har en mycket bra insikt i vad som krävs för att lyckas som sångerska idag. Lena har även själv varit konsert- och operasångerska. Det är en tuff bransch som inte alltid är rättvis. Hennes guidning och kunskap om vad som krävs för att jag ska vara redo för arbetslivet motiverar mig och ger mig trygghet.

Lena är en av de mest driva och hängivna personerna jag vet. Hon var med mig på plats när jag förra året deltog i en prestigefull sångtävling vid Göteborgs Wagnersällskap. Jag kom på 2a plats och fick uppmuntran från juryn, publiken, och andra medtävlanden. Att Lena var där som stöd var ovärderligt. Även på de olika konserter jag sjunger på är hon alltid med och handleder efter repetitioner och konserter, vilket är extremt värdefullt och givande. Hennes uppmuntran och tillit till min potential som sångerska bidrar enormt till min utveckling. Jag är säker på att jag inte hade kunnat uppnå den potential som jag har gjort och är på väg emot utan henne.” 

Rebecca Hellbom, Kammaropera år 1.

Frida Bergquist.

”Lena är ett riktigt energiknippe! Det är alltid roligt att gå till sånglektionerna och jag blir alltid inspirerad och på bra humör. Dessutom har hon enorm kunskap om rösten som instrument. Det vi gör på lektonerna känns alltid utvecklande och hälsosamt, jag känner mig trygg och litar på Lena till 100%.

Lenas sätt att jobba är olika från person till person, på så sätt har min utbildning blivit skräddarsydd. Hon jobbar alltid utifrån mina förutsättningar och ger uppmuntring för alla framsteg, stora som små. Innan jag träffade Lena hade jag ingen aning om hur jag skulle använda stödet, så det har varit en spännande resa att hitta olika sätt att trigga igång rätt muskler och slappna av i de som inte behövs när jag sjunger. Vi har också jobbat med placering av klangen för att få ett fokus i rösten så att jag kan höras ut över en orkester i stora rum. Jag har blivit modigare i mitt uttryck både i kroppen och i min musikalitet.

Lenas olika sätt att förklara tekniska funktioner har passat mig, ibland är det genom att berätta om vad det är som händer anatomiskt och ibland är det att jag ska ha en känsla som hjälper till att få rätt klangfärg eller balans i stödet. Det är kanske inte varje gång jag förstår på en gång, men Lena har ett fantastiskt tålamod.

Under mina 4 år med Lena har jag fått många möjligheter att stå på scen med orkester, i kammarmusikaliska sammanhang och på auditions. Jag har sjungit konserter i olika akustiker och har fått mer kunskap om hur jag kan använda min röst och mitt uttryck i olika rum. Jag har också lärt mig att ta eget ansvar för min röst, hur mycket jag orkar sjunga och när jag måste vila, hur mycket jag kan sjunga när jag är förkyld och hur jag bäst laddar upp för en konsert.

Med Lena som mentor har jag utvecklats otroligt mycket som sångerska, person och som artist!”

Frida Bergquist, Kammaropera år 1.

Senast uppdaterad: 2017-04-10

Publicerad av: Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Viktor Johansson.

”Professor Lena Hellström-Färnlöf har varit min lärare i över fyra år nu. Hon är en otroligt bra mentor och sångpedagog och har fått mig att utvecklas mer än jag vågat hoppas på. Hon inspirerar alla sina elever och brinner för sitt jobb varenda minut.

När jag började sjunga för Lena Hellström-Färnlöf hade jag ett brinnande intresse för opera och sång, min dröm var att bli operasångare och att sjunga de stora tenorariorna. Den drömmen kändes väldigt långt bort när jag började hos Lena, längre bort än vad jag själv förstod då, men nu känns den inte alls orealistisk och drömsk längre, Lena har gjort den konkret och verklig och fått mig att förstå att det är ett uppnåeligt mål att bli operasångare. Den första tiden med Lena jobbade vi först med grundläggande sångtekniska övningar, skalor, andnings- och stödövningar, ingen repertoar. Jag trivdes väldigt bra med det eftersom jag kände att det gav bra resultat, jag kände mig mycket mer avspänd och fri och orkade sjunga mycket längre än vad jag hade orkat innan. Efter några månader började jag sjunga enkla nordiska romanser. Nu i vår ska jag sjunga Hertigen i delar ur Rigoletto i Västerås Konserthus med Västmanlands Symfoniorkester b.la La donna è mobile och kvartetten Bella figlia dell’amore och senare på våren även Pärlfiskarduetten med Västerås Sinfonietta.

Lena har otroligt mycket energi och kräver att man själv har mycket energi. Detta leder till att varje lektionstillfälle blir av väldigt hög kvalitet och man jobbar alltid på sin högsta nivå efter dagsformen, hon pushar en alltid att ta nästa steg och att våga ta ut sig maximalt varje gång. Lena jobbar också mycket med mental träning och coachning. Det har varit en stor hjälp för mig, hon har fått mig att tro på mig själv i stunder när stora utmaningar väntar och jag litar verkligen på henne när hon säger att jag klarar av någonting. De flesta håller nog med om att sångteknik är minst lika mycket psykisk kunskap som fysisk kunskap och detta är Lena väldigt bra på. Hos Lena utvecklas och utbildas man i alla delar som behövs för att klara av ett liv som operasångare, inte bara sångteknik.

Genom att resa runt i världen och hålla i masterclasses i b.la  USA och Canada har hon ett ständigt bra perspektiv på vad en bra operasångare bör kunna och hur man bör låta. Hon är evigt nyfiken och vill hela tiden lära sig nya saker som kan hjälpa henne att bli en bättre pedagog och utbildar sig konstant inom ämnen som hjälper sångare t.ex. mental coachning och voice massage. 

För oss som är studenter vid Mälardalens Högskola är Lena inte bara en väldigt bra sångpedagog och mentor utan hon jobbar också hårt för vår skola och utbildning och för att vi ska få komma ut och sjunga på olika ställen och i olika konstellationer. Vi har t.ex. ett tätt samarbeten med Konserthuset i Västerås vilket gör att vi får komma dit och ha konserter flera konserter om året. Vi samarbetar även med Västerås Domkyrka där jag har sjungit Mozarts “Requiem” och “c-mollmässa” och varit evangelist i Bob Chillcotts “St John Passion”. I våras fick vi åka på turné i Västmanland med en barnoperaföreställning tack vare att samarbete med Västmanlandsmusiken. Vi har även ett samarbete med Västerås Sinfonietta och har förmånen att ha konserter med dem varje vår.

Lena är alltid full av positiv energi och säger alltid att det viktigaste sångtekniska knepet är sångglädje och jag kan bara hålla med!”

Viktor Johansson, Kammaropera år 1.

Senast uppdaterad: 2017-03-28

Publicerad av: Akademin för utbildning, kultur och kommunikation