Internationella röster

Under hösten har kammaroperastudenterna vid MDH fått äran att undervisas av personer på den absolut högsta tänkbara nivån inom sångarvärlden.

 

Först ut var Birgitta Svendén – hovsångerska, tidigare rektor för Operahögskolan i Stockholm, VD och konstnärlig chef för Kungliga operan i Stockholm. Med en karriär vid scener som Metropolitan, La Scala, Bayreuth m.fl. Birgitta även hedersdoktor vid MDH. Därefter Liz Upchurch, verksam vid Torontooperan, ett av världens nu ledande operahus. Liz är pianist och en av de mest efterfrågade vocal coacherna i Nordamerika och Europa.

Birgitta tog av sin dyrbara tid och gav masterclass på Västerås slott i den vackra Rikssalen för Kammaroperastudenterna med sångklassen

från Kammarmusikprogrammet som publik. Masterclass är en undervisningsform där en ”mästare” inom ett område undervisar en student med publik. Vi öppnade upp dagen med en fingerad audition där studenterna sjöng två arior var med provsjungningsrepertoar och därefter fick de feedback. Efter det satte masterclassen igång.

Professor Lena Hellström – Färnlöf : ”Birgitta gav instruktioner på ett sätt som tydligt avslöjade att studenterna håller en mycket hög nivå. Hon gav musikaliska anvisningar som inte ens professionella sångare alltid kan ta till sig av. Timmarna flög iväg och det var en härlig stämning i rummet med både skratt och allvar.”

Kammaroperastudenterna: ”Vi hade en fantastisk eftermiddag där vi fick ta del av Birgittas kunskap och erfarenheter som resulterade i instruktioner på hög nivå som kompletterar med bitar till våra sångpussel! Vi känner oss oerhört motiverande av hennes positiva respons och feedback.”

Så här skriver Birgitta Svendén om de fyra kammaroperastudenterna:

För några veckor sedan fick jag förmånen att träffa sångstudenter från Mälardalens Högskolas Kammaroperautbildning i en masterclass.

Jag blev mycket imponerad av den höga nivån och fick uppleva några timmar av musikalisk glädje då dessa sångare verkligen bjöd på sig själva.

Deras sångteknik stod på en sån hög och bra nivå att vi kunde utforska olika musikaliska idéer och finslipa det musikaliska uttrycket både genom texten och färgpaletten i röstklang. Jag känner sedan tidigare deras lärare Lena Hellström – Färnlöf som jag betraktar som en av de bästa pedagoger vi har i landet vilket den här gruppen verkligen visade prov på då alla sjöng med friska naturliga röster och som snabbt kunde omsätta det jag föreslog. Jag lämnade skolan med en härlig känsla av energi och tillförsikt om att det kommer nya svenska stjärnskott även i framtiden och här på Mälardalens Högskola finns rätt förutsättningar att ta vara på dessa talanger.”

Birgitta Svendén Operachef

Lite senare under hösten var det dags för Liz Upchurch att gästa oss och då under tre dagar. Kammaroperastudenterna fick lektioner varje dag och de andra sångarna på programmet fick var sin kortare lektion.

Professor Lena Hellström-Färnlöf: ”Jag är alltid närvarande vid gästbesök och har efter lektionerna givande samtal med gästen om sångteknik, sångarnas framtid etc. Detta är inspirerande och givande, vill absolut inte bli hemmablind! Jag känner till studenternas progression och då är det spännande att se hur gästlärare upplever sångarna just där de befinner sig idag. Det är en internationell bransch som väntar dessa sångare.”

Så här skriver Liz Upchurch om de fyra kammaroperastudenterna:

This select group of gifted young opera singers have clearly benefited from a very high level of training being offered to them at this programme. These singers have had the privilege of working with a world class singing teacher, Lena Hellstrom Farnlof, in a creative, nurturing environment where artistry and vocal training are at the highest level.

This type of training gives singers the necessary tools to enter the professional world of singing.

This group of singers are now poised to enter the professional world of singing as a result of the first class training they have been given.

Bättre betyg än så här kan inte en utbildning få!

 

Se program 2017-2018  L’Atelier lyrique de l’Opéra de Montréal (PDF)