”Lena är bland de bästa sångpedagogerna i världen!”, Amelie Flink


Amelie Flink, ”Obéissons quand leur voix appelle”, from Massenet’s Manon, recorded 2017-03-07

► Efter gymnasiet studerade jag 2 år vid musiklinjen Kapellsberg och 1 år scenisk sång (numera ”Härnösands operastudio”) vid Härnösands folkhögskola. Efter folkhögskolestudier ville jag komma in på en högskoleutbildning.

Jag ville helst av allt komma in på Kammarmusikprogrammet vid Mälardalens högskola för att jag ville studera för Lena. Hon hade ett gott rykte och jag tyckte att hennes elever lät bra. Jag trodde inte jag skulle ha en chans – men till min stora lycka blev jag antagen!

Innan jag började för Lena kände jag att min konstnärliga utveckling låg före min sångtekniska, vilket var rätt frustrerande då en god sångteknik är essentiellt för att besitta det en konstnär behöver – en stor palett för att kunna måla med röstens alla klangfärger.

Jag har nu sjungit för Lena i snart 5 år. Min röst var i behov av en rejäl ommöblering – den behövdes inte bara byggas upp från grunden utan vi behövde först sudda ut en del dåliga muskelminnen för att sedan bygga upp instrumentet på nytt. Och det tar sin tid. Lena har en fantastisk gåva/kännedom av att inte bara lyssna efter ett vackert ljud – utan av att höra vad eleven gör med sina muskler – något som gör henne till en fantastisk sångpedagog! Att Lena inte godtar några ”quick fixes” – utan bygger från grunden – är något jag kommer vara tacksam över resten av mitt sångarliv.

Lena sprudlar av positiv energi och lägger ner mycket tid på sina elever. Hon är bra på att ge instruktioner till sina elever på olika sätt för att hitta bästa sättet för eleven att relatera till instruktionen och därmed nå det önskade resultatet.

Lena ställer höga krav på elevernas energi och att man även i övningsrummet ska vara i fullt artisteri – en värdefull läxa som ger en rejäl skörd frukt i arbetslivet!

I relationen med Lena är det inte bara eleven som utvecklas utan Lena är kunskapstörstig och utvecklar sig ständigt som pedagog.

Hon har många år av erfarenhet av att själv vara sångerska, undervisar som professor i sång vid Mälardalens högskola, har privatelever som sjunger professionellt, håller masterclasses på hög internationell nivå och jobbar som rådgivare för agenturen Good Company – många olika roller som ger värdefull insyn i branschen från olika håll.

Under tiden jag studerat känner jag att jag fått göra saker som legat bra i tiden. Repertoarval som passar min röst och som gör att jag utvecklas åt rätt håll.

Jag känner att jag fått en stor kännedom om min röst. Att jag vet vad som funkar och inte funkar. Hur man tar instruktionen och gör den till sin.

Tekniken jag utvecklat med Lena är inte bara hälsosam och ”röstriktig” utan gör att jag kan musicera så som jag vill och vara den konstnär jag vill. Nu går tekniken och konsten hand i hand.

Idag studerar jag den nystartade utbildningen i Kammaropera vid Mälardalens högskola.

Den närmsta tiden planerar jag att söka mig till operastudios vid internationellt etablerade operahus i Europa och till internationella sångtävlingar.

Amelie Flink – Soprano


Bizet Habanera ”L’amour est un oiseau rebelle”
Carmen: Frida Bergquist, mezzo-soprano
Maestro Professor Olivier Godin
Professor Lena Hellström-Färnlöf