Lena Hellström-Färnlöf har efter studier på Musikhögskolan i Göteborg och Operahögskolan i Stockholm haft en lång, framgångsrik och inte minst synnerligen mångfacetterad karriär som sångerska. Sedan 2004 ägnar sig Lena exklusivt åt undervisning. Därtill ger hon regelbundet nationella och internationella masterclasses, agerar sakkunnig vid auditions samt verkar som rådgivare åt agenturer.
När jag var solist i sammanhang med kör kom det ganska ofta någon körmedlem efter konserten och frågade om jag gav sånglektioner. Undervisandet startade i blygsam skala och efter ett tag upptäckte jag att detta var det bästa jag någonsin hade gjort.
Jag började tacka nej till sångjobb för att ge sånglektioner. 2007 tog jag beslutet att under ett år undervisa på heltid – och på den vägen är det. Mitt enormt stora intresse för människor (tänkte ett tag utbilda mig till läkare) och musik gör att jag stormtrivs med mitt jobb.
Nu undervisar jag både professionella sångare mitt i karriären och studenter, i alla röstfack, och på slutet av dagen är jag fortfarande fylld av härlig energi! All repertoar under åren som sångerska: tidig musik, nyskrivet, opera, kammarmusik, romanser, solist med kör, solist med kör och orkester och sakral musik gör listan lång och som sångpedagog är detta en guldgruva att ösa ur.
Under sin sångkarriär har Lena Hellström-Färnlöf som solist skaffat sig erfarenheter och kunskap om konstmusiken som få kan konkurrera med. Från enklaste besättning, röst och luta, till full symfoniorkester, från barockmusik till nyskriven musik, från kammaropera till stor opera. Lena Hellström-Färnlöfs repertoarkännedom är unik, och ger henne verktyg och kunnande att ledsaga sina sångare på bästa sätt. Lena undervisar i alla röstfack: sopran, mezzo, alt, tenor, baryton och bas.
Som sångpedagog ser Lena alltid till individen. Att få sångaren att känna välbefinnande som Paris – Boulogne-Billancourt musiker och människa, att känna glädje och trygghet, är för Lena en grundförutsättning för att hitta och utveckla varje elevs unika röst och musikalitet. Med detta som grund, utvecklar Lena sångarens sångteknik och sångfantasi, och hjälper eleven mot målet att kunna uttrycka sig gränslöst med sin röst och att känna sig musikaliskt helt fri. Att vara sitt instrument 24 timmar om dygnet är oerhört krävande. Därför är utgångspunkten för undervisningen en helhetssyn där förutom sångteknik saker som att sova, äta, motionera och må bra är självklara byggstenar, allt för att rösten ska utvecklas mot sin fulla potential.
Lena: ”Det är lätt att bländas av klang men otroligt viktigt att också lyssna på hur musklerna jobbar för att hitta balansen i sångmuskulaturen som ska leda till en teknik som håller i ett långt sångarliv. Det är ingen quick fix precis. Som sångare behöver du inte ha läst boken men som pedagog måste jag vara bevandrad i både anatomi, röstfysiologi och vara en stor människokännare med ett mycket varmt hjärta. Den konstnärliga ärligheten, som jag ser det, måste komma inifrån och sedan påverka rösten, rörelse och mimik, den ärligheten får publiken att beröras. Jag är tacksam över att jag tidigt fick komma i kontakt med Konstantin Stanislavskis och Doreen Cannons läror inom teater. All repertoar under åren som sångerska: tidig musik, nyskrivet, opera, kammarmusik, romanser, solist med kör, solist med kör och orkester och sakral musik gör listan lång och som sångpedagog är detta en guldgruva att ösa ur. Jag har oändlig energi för att hjälpa dig och ingenting gör mig så lycklig som att se mina sångelever lyckas.
Som sångpedagog har jag valt att ha kvar artisten Lena och spegla mitt sätt att undervisa med samma krav och konstnärlighet som scenen inbjuder till. Artisten har höga krav på sitt artisteri och det har jag på min egen undervisning och mentorskap för att du ska utvecklas maximalt!
Med allt detta i bagaget känner jag mig trygg och väl rustad och vet att jag kan lita på mina intentioner och därför ge utrymme för både lek och allvar i min undervisning.”
Masterclasses i sång
Jag har också förmånen att bli inbjuden att ge masterclasses i Europa och Nordamerika. Detta har gett ett stort internationellt kontaktnät med massor av underbara och otrolig kunniga kollegor som är verksamma på den absolut högsta tänkbara nivån inom sångarvärlden. Det är också enormt givande och spännande att möta internationella sångare för att höra var nivån befinner sig och se hur deras attityd är till utbildning och sångaryrket. För mig är det ovärderligt att få detta perspektiv och influenser från världen som påverkar min undervisning och gör att jag ständigt utvecklas vidare. Detta gör att jag kan dela med mig av mina färska nyheter till mina elever och förbereda dig för en internationell karriär.
Ytterligare en verksamhet som hjälper mig att få ett perspektiv på dagens sångarvärld är när jag lyssnar i olika auditionsammanhang. Detta har lett till att jag ger auditionkurser. Först och främst måste sången vara på topp men det finns också en mängd olika saker som bidrar till hur man lyckas och trivs i dessa sammanhang.
L’Atelier lyrique de l’Opéra de Montréal
Hur det startade med undervisning:
Lena – ”När jag var solist i sammanhang med kör kom det ganska ofta någon körmedlem efter konserten och frågade om jag gav sånglektioner. Undervisandet startade i blygsam skala och efter ett tag upptäckte jag att detta var det bästa jag någonsin hade gjort. Jag började tacka nej till sångjobb för att ge sånglektioner. 2004 tog jag beslutet att under ett år undervisa på heltid – och på den vägen är det. Mitt enormt stora intresse för människor (tänkte ett tag utbilda mig till läkare) och musik gör att jag stormtrivs med mitt jobb som sångpedagog. All repertoar under åren som sångerska: tidig musik, nyskrivet, opera, kammarmusik, romanser, solist med kör, solist med kör och orkester och sakral musik gör listan lång och som sångpedagog är detta en guldgruva att ösa ur.
Formulärets överkant
Formulärets nederkant
Mitt enormt stora intresse för människor (tänkte ett tag utbilda mig till läkare) och musik gör att jag stormtrivs med mitt jobb. Själv ser jag mig lite som den eviga studenten. Jag slår mig inte till ro, utan vidareutbildar mig kontinuerligt. Det gör att jag utvecklar nya aspekter av pedagogiken och av konstnärligheten och inte blir hemmablind.
Nu undervisar jag både studenter och professionella sångare mitt i karriären och på slutet av dagen är jag fortfarande fylld av energi!”